Części samochodowe i serwisowanie - co warto wiedzieć?

do napędu maszyny roboczej lub pojazdu. Przełożeniem nazywa się stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym. Zmiana przełożenia jest wprost proporcjonalna do zmiany przekazywanego mo

Dodane: 13-01-2017 10:16
Części samochodowe i serwisowanie - co warto wiedzieć?

mechanizm umożliwiający zmianę przełożenia

Skrzynia biegów ? mechanizm umożliwiający zmianę przełożenia, a przez to służący do efektywnego przekazywania mocy wytwarzanej przez silnik do napędu maszyny roboczej lub pojazdu. Przełożeniem nazywa się stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym. Zmiana przełożenia jest wprost proporcjonalna do zmiany przekazywanego momentu obrotowego. Skrzynia biegów łączona jest z silnikiem za pomocą sprzęgła. Biegiem w skrzyni biegów nazywa się realizowanie konkretnego przełożenia.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Skrzynia_bieg%C3%B3w


Wypłata ubezpieczenia samochodowego

Posiadanie ubezpieczenia samochodu jest bardzo ważne z uwagi na to, że właściciele samochodów czasami potrzebują pomocy podczas użytkowania samochodu. Dzieje się tak na przykład wówczas, gdy wzięli udział w wypadku drogowym. Jeżeli posiadają ubezpieczony samochód, to będą mogli skorzystać z fachowej pomocy już na miejscu wypadku. Trzeba jednak pamiętać, że wypłata środków z tytuły ubezpieczenia będzie możliwa wówczas, gdy osoba ubezpieczona udowodni, że do wypadku nie doszło z jej winy. W przeciwnym razie będzie musiała samodzielnie pokryć koszty naprawy samochodu. Natomiast w sytuacji, gdy ubezpieczyciel nie będzie miał żadnych wątpliwości, to zajmie się naprawą samochodu swojego klienta i dostarczy pod jego adres zamieszkania już naprawiony samochód.


Nadwozie samonośne

Nadwozie samonośne (z fr. monocoque) ? rodzaj nadwozia, gdzie elementem nośnym jest samo pudło będące belką nośną, dzięki czemu wyeliminowano podział na podwozie ramowe oraz karoserię nieniosącą na nim osadzoną (np. samochody ciężarowe).

Stosowanie nadwozi samonośnych spowodowało bardzo znaczny spadek masy pojazdów oraz ich wytrzymałości zderzeniowej. Pośrednią konstrukcją jest nadwozie półniosące, gdzie karoseria jest przykręcana na sztywno do lekkiej ramy.
Budowa

Nadwozie samonośne składa się z:

płyty podłogowej (w samochodach osobowych i autobusach niskopodłogowych)
kratownicy (w autobusach dalekobieżnych) lub ostoi (w konstrukcjach kolejowych)
struktury nośnej nadwozia (słupki boczne, wzmocnienia dachowe itp.)

Zastosowanie

Nadwozie samonośne najczęściej jest stosowane w konstrukcjach pojazdów. Pierwszym samochodem z nadwoziem samonośnym była Lancia Lambda, następnie powstały nadwozia trolejbusowe Vetra, furgonów Chenard&Walcker i autobusowe, gdzie pierwszy był w 1942 r. Chausson, którego nadwozie było także stosowane jako trolejbusowe.

Pierwsze polskie konstrukcje samonośne pochodzą z lat pięćdziesiątych XX wieku i są to: Mikrus MR-300 w zakresie samochodów osobowych, i San H01 w dziedzinie autobusów, jednak oba pojazdy nie odegrały znaczącej roli w polskiej motoryzacji.

Rozwój nadwozi samonośnych doprowadził m.in. do powstania autobusów i tramwajów niskopodłogowych.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nadwozie_samono%C5%9Bne