Każdy samochód kiedyś się psuje - o częściach samochodowych

W przypadku wielu awarii niezbędne są specjalistyczne części, których nie posiadamy, jednak czasem nie będziemy musieli podejmować aż takich czynności. W wielu przypadkach drobne awarie możemy naprawić samodzielnie, a wystarczy je

Każdy samochód kiedyś się psuje - o częściach samochodowych

Kiedy nie będzie konieczne oddawanie auta do serwisu?

Niektóre usterki naszych samochodów wymagają od nas nie lada wysiłku i konieczne jest wtedy oddanie samochodu do odpowiedniego serwisu. W przypadku wielu awarii niezbędne są specjalistyczne części, których nie posiadamy, jednak czasem nie będziemy musieli podejmować aż takich czynności. W wielu przypadkach drobne awarie możemy naprawić samodzielnie, a wystarczy jedynie, że zapewnimy sobie kogoś do pomocy i będziemy mieć odpowiednie narzędzia. Takie własnoręczne naprawy pozwalają nam rozwijać nasze umiejętności, a poza tym jeśli usterka jest naprawdę mała, nie ma sensu marnować czasu na pozostawianie samochodu w warsztacie. Sami często naprawimy niektóre rzeczy o wiele szybciej i bez zbędnych dodatkowych wydatków.


Jak wybrać odpowiednie części samochodowe?

Każdy samochód jest inny i rzadko możemy liczyć na uniwersalne rozwiązania, które idealnie sprawdzą się w każdym przypadku. Często zdarza się tak, że konkretny model wymaga specjalistycznych rozwiązań, które ciężko będzie nam zaaranżować, jednak nigdy nie powinniśmy stosować części o wątpliwej jakości lub korzystać z pomoc niedoświadczonych osób. Bardzo ważny jest oczywiście wybór odpowiednich części, które sprawdzą się w danym samochodzie. Każda marka i model posiada unikalne wymagania i warto kupować jedynie te sprawdzone, autoryzowanie elementy, które mogą zapewnić nam wysoką jakość oraz pewność, że wszystko zadziała tak, jak należy. Z łatwością znajdziemy je w wielu serwisach z częściami samochodowymi.


Budowa i funkcjonowanie sądy lambda

Działanie sondy lambda opiera się na prawie sformułowanym przez Walthera Nernsta (równanie Nernsta). Sonda lambda, czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego ? dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny, zostało opracowane pod koniec lat 60. XX wieku w Robert Bosch GmbH przez dr. Güntera Baumana. Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu około 300 °C, a druga strona styka się z powietrzem z otoczenia.

Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300 °C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.

Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i minimalizować emisję tlenku węgla.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sonda_lambda