Ogólnie o maszynach budowlanych

tyczny utrzymuje wysokie ciśnienie w układzie. Hamulec pneumatyczny hamuje gdy ciśnienie spada. Spadek ciśnienia następuje gdy kierowca uruchamia hamulec, który uruchamia zawór pneumatyczny zmniejszający ciśnienie w układzie co po

Ogólnie o maszynach budowlanych

Definicja hamulców

Pneumatyczny układ hamulcowy

W przyczepach ciężkich, w pojazdach ciężarowych, a także pociągach stosuje się układy hamulcowe pneumatyczne. Układ hamulcowy pneumatyczny utrzymuje wysokie ciśnienie w układzie. Hamulec pneumatyczny hamuje gdy ciśnienie spada. Spadek ciśnienia następuje gdy kierowca uruchamia hamulec, który uruchamia zawór pneumatyczny zmniejszający ciśnienie w układzie co powoduje uruchomienie hamulców kół. Do podtrzymania ciśnienia w układzie hamulcowym służy sprężarka (najczęściej napędzana silnikiem pojazdu). Zaletą układu pneumatycznego jest to, że po zatrzymaniu silnika kierowca może jeszcze zatrzymać pojazd oraz przy zerwaniu przewodów pneumatycznych hamulec natychmiast zacznie działać i zatrzyma pojazd.

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/System_hamulcowy_samochodu#Pneumatyczny_uk.C5.82ad_hamulcowy


Czy maszyny zastąpią człowieka?

Co decyduje o tym, że w budownictwie warto inwestować w maszyny zamiast pracę człowieka? Oczywiście czynników pozostających na korzyść maszyn jest wiele: szybsze i efektywniejsze wykonywanie prac budowlanych, tańszy koszt, lepsza kontrola czy lepsza jakość prac. Pamiętać należy jednak, że rola człowieka w realizowaniu prac budowlanych i nie tylko, wciąż pozostaje ogromna i raczej mało prawdopodobne, że zostanie ona całkowicie wyparta. Maszyna zawsze pozostaje tylko maszyną i w którymś momencie wcześniej czy później niezbędna okazuje się naprawa maszyn budowlanych. To człowiek stwarza maszyny i zawsze pod tym względem pozostanie niezastąpiony.


Historia koparki

Historia koparki jednonaczyniowej

Do czasów zastosowania napędu parowego korzystano z maszyn napędzanych siłą żywą. Jako pierwsze maszyny w działaniu przypominające koparki powstają różne rozwiązania pogłębiarek łyżkowych. To poprzez przeniesienie idei rozwiązań technicznych z tych maszyn na rozwiązania pracujące na lądzie, powstają projekty pierwszych koparek.

1726 ? koparka przedsiębierna Duboisa; maszyna napędzana układem kołowrotów; układ kinematyczny maszyny najbardziej zbliżony do współczesnych rozwiązań; projekt niezrealizowany gdyż zbyt wyprzedzał swoją epokę
1753 ? koparka łyżkowa Belidora; maszyna napędzana przez deptak
1796 ? w Tyneside w Anglii Grimshaw zbudował przy wykorzystaniu maszyny parowej barkę do pogłębiania kanałów, jednak maszyna nie była typową koparką1
1835 ? amerykański mechanik William Otis skonstruował koparkę jednonaczyniową szynową z napędem parowym2, patent w lutym 1839
1870 ? zastosowanie lin stalowych zamiast cięgien łańcuchowych w osprzęcie roboczym koparek parowych
1874 ? firma Ruston, Proctor&Co opatentowała pełnoborotową koparkę parową
1880 ? Ralph R. Osgood opatentował w Stanach Zjednoczonych koparkę zgarniakową3
1881/2 Sir W.G. Armstrong & Co podjął się zaprojektowania i wyprodukowania pierwszej na świecie koparki parowej hydraulicznej; zbudowano tylko kilka egzemplarzy, lecz nie nastąpił dalszy rozwój napędów hydraulicznych koparek przez następne 70 lat
1884 ? pierwsza koparka z obrotowym nadwoziem wyprodukowana przez ?Whitaker & Sons? z Leeds
1890 ? firma Osgood zbudowała koparkę szynową zasilaną 2 silnikami elektrycznymi
1903 ? zastosowanie cylindrów parowych do napędu osprzętu koparki4
1904 ? John W. Page uzyskał patent na łyżkę i olinowanie do koparki zgarniakowej5; rozwiązanie techniczne stosowane praktycznie w niezmienionej postaci do chwili obecnej
1908 ? pierwsza koparka parowa z gąsienicowym układem bieżnym wyprodukowana przez firmę Bucyrus
1910 ? pierwsze koparki zgarniakowe napędzane silnikami spalinowymi; produkowane przez firmę Menigham Machine Co6
lata 30. XX w. ? powszechne zastosowanie silnika wysokoprężnego jako źródła napędu w koparkach linowych; rozwój technologii tworzyw sztucznych dał pierwsze próby zastosowania tej technologii w uszczelnieniach napędów hydraulicznych7; pierwsze próby wykorzystania napędu hydraulicznego wykonane w 1935 przez La Plante Choate w spycharce firmy Caterpillar
1952 ? pierwsze koparki gąsienicowe w Polsce
1954 ? firma Atlas Weyhausen zastosowała napęd hydrauliczny w osprzęcie roboczym koparki, podobne rozwiązania zastosowała firma Liebherr, lecz pierwszą w pełni hydrauliczną koparkę skonstruował firma Demag (koparka B504)
1958 ? pierwszy w Polsce prototyp koparki hydraulicznej skonstruowany w zakładach Waryńskiego


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparka