Podzespoły samochodowe i jego naprawa

momencie rozruchu pompy. Wyjątkiem od tego są pompy samozasysające. Także niektóre pompy wyporowe, charakteryzujące się wysoką szczelnością oraz umieszczone w układzie pompowym o niewielkiej wysokości ssania są w stanie rozpocząć

Podzespoły samochodowe i jego naprawa

Jak działa pompa?

W każdym przypadku, by pompa mogła pracować, musi być zalana, co oznacza, że przestrzeń robocza pompy oraz rurociąg ssawny musi być wypełniony cieczą i odpowietrzony w momencie rozruchu pompy. Wyjątkiem od tego są pompy samozasysające. Także niektóre pompy wyporowe, charakteryzujące się wysoką szczelnością oraz umieszczone w układzie pompowym o niewielkiej wysokości ssania są w stanie rozpocząć pracę bez wcześniejszego zalania rurociągu ssawnego.

Pompy charakteryzują następujące parametry:

wydajność (Q) ? mierzona w objętości przepompowywanej cieczy na jednostkę czasu, w układzie SI wyrażona w metrach sześciennych na sekundę;
wysokość podnoszenia lub maksymalne ciśnienie (H) ? mierzone w metrach słupa wody lub w układzie SI w paskalach;
moc (N) ? obliczana jako iloczyn wysokości podnoszenia i wydajności.

Dobór pomp polega na wyborze pompy o parametrach odpowiednich do potrzeb. Pompa powinna tłoczyć objętość cieczy lub osadów odpowiednią do potrzeb (wydajność), gdyż to warunkuje jej efektywne wykorzystanie. Transportowane medium powinno być tłoczone pod stosownym ciśnieniem (wysokość podnoszenia), co zapewnia dostarczenie go do punktu odbioru pod oczekiwanym ciśnieniem. Stąd wniosek, że moc pompy musi być odpowiednio dobrana do pożądanej wydajności i wysokości podnoszenia. Każda pompa ma pewien przedział wydajności i wysokości podnoszenia, w którym może pracować. Jeśli pompuje wodę na maksymalną wysokość, to jej wydajność spadnie i na odwrót. Optymalna wydajność, wysokość podnoszenia i sprawność pomp zależą od rzeczywistych wymogów eksploatacyjnych wynikających ze specyfiki pompowanej cieczy.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Pompa


Zużywanie się części samochodowych

W trakcie poruszania się naszym pojazdem wiele jego części po prostu się zużywa. Im częściej nim jeździmy, tym szybciej przebiega proces eksploatacji poszczególnych jego elementów, dlatego czasem konieczna może okazać się wymiana danej części. Wiele osób nie bierze tego pod uwagę i do mechanika udaje się dopiero wtedy, gdy coś sie zepsuje lub gdy zdarzy się wypadek. Takim sytuacjom lepiej jest oczywiście zapobiegać, a pozwoli nam na to regularne kontrolowanie stanu poszczególnych części naszego samochodu. Warto tutaj wziąć pod uwagę szczególnie najważniejsze elementy, takie jak hamulce, ponieważ ich awaria mogłaby skończyć się dla nas bardzo niekorzystnie zarówno pod względem bezpieczeństwa na drodze, jak i finansowym.


Most napędowy - definicja

Most napędowy ? zespół elementów nośnych i mechanizmów napędowych, spełniające zadania osi przejmującej część ciężaru pojazdu oraz przekazuje napęd z wału napędowego na koła jezdne.

Podział mostów napędowych ze względu na usytuowanie mostu:

tylne
środkowe
przednie

Podział mostów napędowych ze względu na sposób powiązania z kołami:

sztywne
z niezależnymi zawieszeniami kół

W skład mostów napędowych wchodzą następujące mechanizmy:

przekładnia główna
mechanizm różnicowy
półosie
pochwa reakcyjna (obudowa - stosowana tylko w sztywnych mostach napędowych).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Most_nap%C4%99dowy